Nederlandse schepen voor Kaap de Goede Hoop

Nederlandse schepen voor Kaap de Goede Hoop

Aernout Smit
Cira 1660-70

Olieverf op doek

45.7 x 61.2 cm

Aernout Smit (1640-1710) was een Amsterdamse schilder van marines. Hij verkreeg zijn opleiding bij Jan Theunisz Blankerhoff, een marine schilder uit Alkmaar die enkele jaren in Amsterdam werkzaam was.

Smit wordt voor het eerst genoemd in documenten van de kunsthandelaar Laurens Cornelisz Conincks, bij wie hij een zolderkamer gehuurd zou hebben om te schilderen. Gedurende zijn leven heeft Smit in Amsterdam op de Prinsengracht gewoond, op de Reestraat en ten tijden van zijn dood op de Vijzelstraat op de hoek van de Kerkstraat. Hij was getrouwd met Marretje Jans, die er een kruidenierszaak op na hield. In zijn trouwpapieren gaf hij op een zeeman te zijn, echter is hier geen bewijsmateriaal voor.

Tussen 1667 en 1710 was Smit actief als kunstschilder. In 1688 stond hij dan ook ingeschreven bij het Amsterdamse St. Lucasgilde. Smit zijn oeuvre bestaat voornamelijk uit marine schilderijen, maar hij schilderde ook enkele landschappen en strandgezichten. Zijn stijl werd in grote mate beïnvloed door Ludolf Bakhuizen, naar wiens werk hij zelfs kopieën vervaardigde op bestelling. Door de jaren heen hebben kunsthistorici toeschrijvingen meer dan eens aangepast van Bakhuizen naar Smit.

Dit schilderij toont enkele Nederlandse schepen voor een rotsachtige kust op zeer woelig water. Mogelijk is hier de rotsachtige kust van Kaap de Goede Hoop afgebeeld. Een andere mogelijke locatie is de Shakespeare Cliff te Dover.

Smit toont in dit schilderij zijn vaardigheid als een schilder. De dreigende grijze lucht, hoge golven met opspattend schuim en de rotsachtige kust zijn erg overtuigend. Door de grote licht donker contrasten in dit schilderij komt de drama van de voorstelling goed over.

Smit schilderde enkele varianten van deze voorstelling. Een gelijksoortig schilderij bevindt zich in het Staatliches Museum Schwerin. Deze voorstelling werd mogelijk geïnspireerd op enkele werken van Ludolf Bakhuizen uit de jaren 1660-63.

Smit signeerde dit werk op een stuk drijfhout dat rechtsonder uit het water steekt. Het signatuur bevat de initialen A.S. met daarachter hoogstwaarschijnlijk een datering.

Dit schilderij is opgenomen in:

Gerlinde de Beer, Ludolf Bachkuysen sein Leben und Werk, Zwolle 2002, p. 47.

Objectnummer: